VARUSTEET

Pyörä:

GT GTR Type CX Cyclocross
Alumiinirunko (7005 PG)
Vaihtajat: Shimano Tiagra, vivut: Sora
Eturattaat: 46x36
Jarrut: Tektro cantilever (V-jarrut)
Renkaat: Scwalbe Marathon Supreme 32mm
Polkimet: Shimano PD-A530 (toinen puoli flätti ja toisella puolella lukot)

Pyörämallia valitessa joutuu aina tekemään kompromissejä. Maantiepyörä on kevyt ja nopea mutta se ei sovellu raskaiden kuormien kantamiseen eikä epätasaiseen maastoon. Maastopyörä taas on turhan raskas jos tiet ovat pääosin päällystettyjä. Cyclocross on mielestäni hyvä kompromissi retkipyöräksi, ainakin jos tiet ovat pääosin asfaltoituja tai hyväkuntoisia sorateitä.
Jotkut retkipyöräilijät suosivat teräsrunkoisia alumiinirunkoisten sijaan. Se johtuu siitä, että tarvittaessa teräsrunkoa on helpompi korjata (teräksen hitsaaminen on paljon helpompaa kuin alumiinin hitsaaminen).
Oikeanlaisiin renkaisiin kannattaa panostaa. Renkaita valitessa joutuu aina tekemään kompromissejä, mitä parempi pistosuoja - sitä painavammat ja hitaammat ne ovat. Minä olin tyytyväinen vaintaani, sain matkan aikana vain yhden rengasrikon. Jos en olisi saanut yhtään rengasrikkoa, se olisi tarkoittanut, että olisin valinnut turhan raskaat renkaat. Schwalben Marathon renkaat ovat retkipyöräilijöiden suosiossa.
Pienemmässä eturaattaassa oli 36 piikkiiä. Alpeilla olisin tarvinnut pienemmät vaihteet ja vähän pienemmät eturattaat olisi saattanut olla paremmat.
Polkimissa toinen puoli on flätti. Se oli kätevää kun toinen jalkani kipeyti ja poljin muutaman päivän enimmäkseen toisella jalalla ja lepuutin toista jalkaa polkimen päällä.
Cyclocross pyörissä saattaa olla vähän huonosti kiinnityskohtia tarakoille. Etuhaarukkani on ovaalin muotoinen mikä myös hankaloitti sopivan etutarakan löytämisen. Tubuksen tarakat kehutaan laadukkaiksi mutta ne ovat aika kalliit.

Laukut:


Takana: Ortlieb Back-Roller Classic (2x20 l)
Edessä: Ortlieb Front-Roller City (2x12,5 l)
Tankolaukku: Altrua Dryline Bar Bag (7 l), karttataskulla
Satulalaukku: Lidl-satulalaukku
Reppu: Millet (30 l)

Ortliebin pyörälaukut ovat varma valinta. Ne ovat 100% vesitiiviit ja erittäin kestävät. En ole kuullut kenenkään valittavan ortliebin laukuista. Ne ovat aika kalliit mutta Bike24:stä voi tilata hieman edullisemmalla (varustettuna kaupan logolla).
Alturan karttataskulla varusteet tankolaukku on hyvä. Se osoittautui vesitiiviiksi ja lukitusmekanismi on varmatoiminen. Karttataskun tarranauha irtosi ensimmäisellä käyttökerralla mutta sen sain liimattua takaisin. Olen asentanut laukkuun lisäpehmusteet tehnyt siihen lokerot vaahtomuovista. Pidin siinä järjestelmäkamerani sekä kaikki pienet arvotavarat, näin kamera on nopeasti tavoiteltavissa ja laukun voi pitää aina mukana kun käy esimerkiksi kaupassa. Alturan laukkua voi tilata Evans Cycle:stä.
Satulalaukussa pidin työkaluja. Minulla oli myös reppu mukana. Alussa pidin sitä selässä kunnes tajusin, että sen saa kiinnitettyä tarakalle mustekaloilla. Pidemmän päälle on tosi epämiellyttäävää pyöräillä reppu selässä. Lähtiessäni laukkujeni yhteispaino oli 23 kg.

Varusteet:

Juomapullo (2x0,75l)
Camelbak-juomapussi 1,5l (en käyttänyt kertaakaan)

Teltta (Vaude Hogan Ultralight Argon)
Puhallettava makuualusta (pakkaantuu pieneen)
Makuupussi
Lakanapussi (huomattavasti helpompi pestä kuin itse makuupussi)

Keitin (Jetboil)
Kaasu x 2
Sytkäri
Kattila
Mutteripannu
Muki
Haarukka, lusikka ja veitsi
Linkkari
Tiskiaine

Ensiapulaukku
Hammasharja, hammastahna ym...

U-lukko
Lukitusvaijeri

Lukemista
Kynä ja paperia

Järjestelmäkamera
Objektiivit: 17-50mm ja 28-135mm
Muistikortteja
USB-muistikortinlukija
USB-tikku
IR-kauko-ohjain
LCD-näyttöön kiinnitettävä etsin videokuvausta varten
Polarisaatiosuodin
Pöytäjalusta (Manfrotto 709B)
MP3-soitin
Laturit

Matkamittari
GPS-mokkula
Kännykkä
Virtalähde
Otsalamppu
Takalamppu
Aurinkolasit

Palautusjuomajauhe
Energiajuomajauhe
Suola ja mausteita
Hyvää kahvia (300 g)

Sisäkumi x 2
Paikkaus-sarja
Ketjuöljyä
Pumppu
Työkaluja (kuusiokoloavaimia, jakoavain, nippusiteitä, teippiä...)
Varaosia (jarrupaloja, jarruvaijeri, ruuveja ja muttereita)

Pyöräilyvaatteet ja vaihtovaatteet (yhdet vaihtovaatteet)
Pyöräilykengät
Sandaalit
Rantashortsit
Pitkät housut
Kuitutakki
Tuulitakki
Sadetakki
Sadehousut
Pyyhe (mikrokuitu)
Pesuaine


En ollut hankkinut yhtään karttaa etukäteen vaan ostin kaikki kartat matkan varrelta. Karttojen löytämisessä ei ollut mitään ongelmia.

Käytin reittien tallentamiseen sports-tracker palvelua (mielestäni paras sovellus mitä on saatavilla Nokian puhelimiin). Kännykässäni on sen verran huono GPS-antenni, että käytän siihen ulkoista bluetooth GPS-antennia (Nokia LD-4W). Ulkoisessa antennissa on myös se etu, että siinä on oma akku. Minulla oli myös erillinen virtalähde kännykän ja antennin lataamista varten mutta valitettavasti hukkasin sen ja puhelimen väliin tarvittavan adapteripään Puolassa. Tämän jälkeen minulta loppui usein akku kesken päivän, ellen saanut akkuja ladattua lounastauolla jossain kahvilassa tai ravintolassa. GPS:ää käytin suunnistamiseen lähinnä kaupungeissa. Isoista kaupungeista ulos löytäminen voi olla aika hankalaa koska yleensä ainoastaan pääväylät on viitoitettuja ja pyöräilijä haluaa yleensä mennä jotain pienempää tietä pitkin.

Vaatteita minulla oli mukana minimaalinen määrä. Pyöräilyvaatteita minulla oli kaksi sarjaa. Pesin käyttämäni vaatteet joka ilta ja seuraavana päivänä minulla oli eilisen vaatteet kuivumassa ripustettuina laukkujen ulkopuolelle. Toivoin, että kalsareiden ripustaminen laukkuihin saattaisi myös karkoittaa laukkuvarkaat kun käyn kaupoissa.

Ruokaa kuljetin mukana vain yhdeksi vuorokaudeksi kerrallaan. Enimmäkseen söin ravintoloissa.


päivitetty 17.11.2011

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti