keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Liettua, Puola

5.7.2011. 12. Paiva: Sw. Katarzyna - Krakow. 138 km. Yht. 1380 km.

Paivan reitti Sports-Trackerissa (GPS:n akku loppui kesken matkan Pinczowin kohdalla).

Aamulla satoi taas. Kuurosateet jatkoivat lapi koko paivan. Ajoin pikkuteita pitkin aika suoraa reittia Krakovaan. Tiet olivat itseasiassa ihan hyvia ja liikennetta oli hyvin vahan. Reitti oli todella makista, yhden maen palla oli hiihtohissikin. Halusin vain mahdollisimman nopeasti Krakovaan, joten en pahemmin jaksanut nauttia ajamisesta ja maisemista. Nyt kaksi yota Krakovassa ja sitten luultavasti Slovakiaan.





Krakovassakin sataa.


Herkuttelua!


4.7.2011. 11. Paiva: Warka - Sw. Katarzyna. 134 km. Yht. 1246 km.

Paivan reitti Sports-Trackerissa (saastin GPS:n akkua ja pidin sita vain hetkittan paalla Radomin jalkeen).

Aamulla satoi taas. Lahdin kiemurtelevia pikkuteita pitkin Radomiin. Kello oli jo 15 kun lahdin lounaan jalkeen Radomista jatkamaan Kielceen, matkaa sinne olisi viela lahemmas 100 km. Starachowicen jalkeen maasto muuttui makiseksi ja kylat alkoivat muistuttamaan keskieurooppalaisia kylia, enaa ei nakybyt sortumassa olevia taloja. Ajoin Swieto Kryzyskin kansallispuiston lapi ja Swieta Katarzynan kohdalla alkoi nakya useita majapaikkoja. Paatin jaada sinne, Kielceen olisi viela ollut 30 km ja alkoi jo hamartya.Maksoin 100 zlotia (vajaa 30e) hotellihuoneesta. Vahan yli minun matkabudjetin mutta hotellihuoneesta se ei ole kuitenkaan paljon.Viella on varaa yopya hotelleissa, Itavallassa hinnat ovat sitten jo aivan toisella tasolla.
Tanaan tuli poljettua vajaa kahdeksan tuntia. Enaa ei satanut jatkuvasti, sade on muuttunut kuurosateiksi.


Paivan ainut valokuva.

3.7.2011. 10. Paiva: Stachowka - Warka. 105 km. Yht. 1112 km.

Paivan reitti Sports-Trackerissa.

Aamulla ei oikein tehnyt mieli pukea paalle markia pyorailyshortseja ja -kenkia ja lahtea lampimasta motellihuoneesta ulos sateeseen. Parinkymmenen kilometrin jalkeen Richard kaantyi kohti Warsovaa ja mina jatkoin Minsk Maz.iin missa soin jattimaisen pizzan ja join litran kokista lounaaksi. Sielta jatkoin lounaaseen ja ylitin Veiksel-joen Gora Kaiwariain kohdalla. Kiersin kaupunkia ja ruuhkaista paavaylaa kaupunkia kiertavalla hiekkatiella. Tie oli aivan surkea mutapolku. Lisaksi sain kaksi koiraa peraani. Olin kuullut, etta parasta mita tallaisessa tilanteessa voi tehda on nousta pyoralta ja pitaa pyora itsensa ja koirin valissa. Hyppasin pyoralta aika kovassa vauhdissa ja taisin siina samalla melkein osua jalalla toista koiraa paahan mista ne taisivat pelastya eivatka enaa seuranneet minua.
Tanaan leirintaalue onneksi loytyi sielta mista pitikin. Pelastyin ensin hintaa, 40 zlotia telttapaikasta mutta osoittautuikin, etta sain pienen mokin.


Mutapolkua.





2.7.2011. 9. Paiva: Stczuczyn - Strachowka. 147 km. Yht. 1007 km.


Ensimmäiset 30 km päivän reitistä Sports-Trackerissa.

Tasta paivasta ei voi oikein sanoa muuta kuin, etta satoi koko paivan, tuuli oli meita vastaan ja tiet kauheita. Yli 8 tuntia polkemista. Sielta mista kartan mukaan piti loytya leirintaalue ja hotelli ei ollut mitaan. Juuri kun luovuttiin hotellin loytamisesta ja alettiin henkisesti valmistautumaan markaan yohon ulkona, niin loytyi British Petrolin motelli.


Lehmia menossa laitumelle.

1.7.2011. 8. Paiva: Wigry - Stczuczyn. 116 km. Yht. 860 km.


Päivän reitti Sports-Trackerissa.

Lahdettiin etenemaan kohti Lomzaa.Sinne olisi matkaa noin 160 km, pitka matka mutta mahdollista myotatuulessa. Ajettiin aamulla tihkusateessa ja vauhtimme oli hyva. Paatettiin oikaista hiekkatieta pitkin. Sade oli kuitenkin pehmentanyt tien ajokelvottomaksi ja talutettiin pyoria 45 min kunnes paastiin taas asfalttitielle. Taluttaessa pyoria pyorat uppoivat vanteita myoten hiekkaan.
Pysahdyttiin Grajevuun syomaan ja tihkusade muuttui rankkasateeksi. Lahdettiin jatkamaan kun sade naytti heikkenevan. Sade yltyi kuitenkin taas ja erittain kovassa sivutuulessa ja sateessa pyoraileminen alkoi tuntua vaaralliselta joten paatettiin etsia Stczuczynin kylasta (kieli menee valilla aika solmuun kun yrittaa lukea tieviitoista kylien nimia). Paikallinen postikonttori toimi myos jonkinlaisena majatalona. Taalla on viisihuonetta ja ollaan ainoat vieraat. Nayttaa silta, ettei talla ole ollut ketaan pitkaan aikaan. Keitettiin juuri nuudeleita majatalon kaytavassa. Ulos ei paase, ulko-oven avaamiseen tarvittaisiin avain ja majatalon pitaja tulee takaisin vasta aamulla.
Paatiet ovat aika kamalia ajaa ja sivutiet kiemurtelevat aika paljon joten en enaa usko, etta ehdin Krakovaan neljassa paivassa. Lisaksi, sateen pitaisi jatkua viela ainakin muutaman paivan.


Iltapala majatalon kaytavassa.



30.6.2011. 7. Paiva: Meteliai - Wigry (Suwalki). 66 km. Yht. 744 km.

Päivän reitti Sports-Trackerissa.

Leirintaalueella nain uuden tavan tayttaa puhallettavaa makuualustaa: makuualustan venttiili auton pakoputkeen ja painetaan kaasua. Toivottavasti poikien makuualusta ei vuoda yon aikana.
Tanaan oli siis tarkoituus pitaa oikeasti kevyt paiva ja lahdettiin liikkeelle yhden jalkeen.Ostin viimeisilla lituillani kaksi pullaa Lazdijaista. Rajan jalkeen maisemat muuttuivat aika paljon. Pellot olivat todella laajoja ja kumpuilevia.
Wigry-jarvi oli taynna leirintaalueita ja valittiin yksi joka oli vanhan kirkon vieressa. Taalta on paatetita pitkin 550 km Krakovaan. Sivuteita pitkin saattaa tulla aika paljon kiemurtelulisaa. Onnistuisikohan se viidessa paivassa?

Pellot olivat valtavia ja maasto kumpuilevaa.



29.6.2011. 6. Paiva: Kaunas - Meteliai (Dusia jarvi) 86 km. Yht. 678 km.


Päivän reitti Sports-Trackeissa.

Kaunasista loytyi konditoria mista ostin muovipussillisen pullia evaaksi. Tarkoitus oli pitaa puolittainen lepopaiva ja polkea 80 km Dusia-jarvelle. Itse en ollut viela pitanyt ollenkaa lepopaivaa ja Richard oli polkenut kahtena edellisena paivana yhteensa 300 km.
Tama paiva ei kuitenkaan ollut mikaan kevyt. Lahdettiin Kaunasista yhden maissa ja ilma oli tuskaisen kuuma ja hiostava. Tie ei enaa ollut sellaista suoraa ja tasaista mita se on ollut koko alkumatkan, vaan alkoi olemaan paljon makisempaa. Paastiin kuitenkin perille Dusia-jarven rannalla sijaitsevalle leirintaalueelle ja kokattiin mehevat pastat. Huomenna on oikeasti pidettava kevyt paiva, poljetaan 50 km rajan toiselle puolelle Suwalkiin.

Soratieta.


3 kommenttia:

  1. Hoppas att vägarna och vädret snart blir bättre.

    VastaaPoista
  2. Hieno reissu, hienoja kuvia. Katoin jo että onko matka tyssänny ku ei oo tullu etappipäivitystä sports trackeriin :).

    Pidä yläketju kireällä!

    VastaaPoista
  3. Jatka samaan malliin, kai olet voinut syödä pullaa ajaessa?

    VastaaPoista