sunnuntai 10. heinäkuuta 2011

Puola, Tsekki, Slovakia, Itävalta

9.7.2011. 16. paiva: Napajedla - Wien 175 km. Yht. 1824 km.


Paivan reitti Sports-Trackerissa.


Tuuli oli yon aikana kaantynyt myotatuuleksi ja aamulla etenin hyvaa vauhtia kohti Wienia. Reitti naytti kulkevan melko suoraan kohti Wienia turhia mutkittelematta kunnes tien sivussa oli liikennemerkki: "Pyoraily kielletty". Ajoin peltojen lapi menevaa trakotoripolkua seuraavaan kylaan ja toivoin, etta pyorailykielto paatiella loppuisi taalla. Ja loppuihan se. Onneksi, koska rinnakkaista tieta ei ollut ja ylimaaraisia kiemurtelukilometreja olisi tullut todella paljon.
Lounasajan lähestyessa huomasin olevani vain muutaman kilometrin paasta Slovakian rajasta. Paatin ajaa rajan toiselle puolelle Skalica-nimiseen pikkukaupunkiin. Hyva, etta tein nain koska Skalica oli yksi upeimmista pikkukaupungeista missa ollen matkalla kaynyt!
Tsekin (ja Slovakian) maaseutua on ollut todella kaunista katsella Puolan jalkeen. Tiet ovat myos paremmat ja liikennesaantoja noudatetaan.
Kun tulin Itavallan rajan yli muuttui tuuli vastatuuleksi. Autobahnin vieressa kulki liikenneelta tyhja bundesveg ja ajoin sita Wieniin yli 30C asteen helteessa. Pohjois-Itavalta naytti hyvin tylsalta Tsekin jalkeen.


Skalica







8.7.2011. 15. paiva: Lucina - Napajedla 128 km. Yht. 1649 km.


Paivan reitti Sports-Trackerissa, osa 1 (GPS päällä vain ajoittain).
Paivan reitti Sports-Trackerissa, osa 2 (GPS päällä vain ajoittain, Vegovicen ja Hostasovicen välinen pätkä puuttuu).


Aamulla laitoin jalkaan ensimmaista kertaa viikkoon kuivat kengat. Aamupaivalla oli kova vastatuuli joten totesin, etta tanaan on turha yrittaa kerata paljon kilometreja. Parempi on polkea rauhassa ja pitaa usein jaatelo- ja pullataukoja. Tsekin maaseutu tarjosikin tahat hyvat puitteet, jokainen kyla oli sen nakoinen, etta teki mieli pysahtya. Kun olin syomassa lounasta tuli pikainen ukkos-sade, muuten aurinko paistoi koko paivan. Lounaan tilaaminen oli taas arpapelia, en tajunnut ruokalistasta sanaakaan joten osoitin siita vain jotain. Sain ihan hyvan leikkeen joka oli taytetty valkosipulilla ja kinkulla.
Paivan alussa tie kulki vuorten ymparoiman laakson pohjassa. Pelkasin, etta joutuisin viela ylittamaan nuo vuoret mutta maasto tasoittui mita pidemmalle lanteen ajoin. Jatkuvien taukojen pitaminen seka syominen oli loppupeleissa hyva ratkaisu kilometrejen kerryttamisen kannaltakin. Energiatasoni pysyi korkeammalla koko paivan ja etenin lopula 128 km.
Otin Otrokovicen etelapuolelta hotellihuoneen (15€). En tieda onko hotellisa muita vieraita mutta hotellin ravintola nayttaa olevan taynna paikallisia, se tarkoittanee hyvaa ruokka (ja tsekkilaista olutta)!

Jokia ja puroja oli riittamin.



7.7.2011. 14. paiva: Krakow - Lucina 141 km. Yht. 1521 km.


Paivan reitti Sports-Trackerissa, osa 1.
Paivan reitti Sports-Trackerissa, osa 2.


Paatin, etta ajan sittenkin Tsekin, enka Slovakian lapi. Nain minun ei tarvitsisi ylittaa Karpaatit ja reitti olisi muutenkin lyhyempi. Aamulla oli sininen taivas, aurinko paistoi itseasiassa koko paivan yhta ukkoskuuroa lukuunottamatta. Lounais-Puola oli hyin erinakoinen kuin Koilis-Puola; kylat ja pikkukaupungit olivat viihtyisan nakoisia ja ihmiset nayttivat paljon onnellisemmilta. Ylitin rajan Ciestyn ja Cesky Tesin kohdalla. Kahta kaupunkia erottaa joki joka toimii myos valtioiden rajana. Nykyaan ihmiset voivat kulkea vapaasti sillan yli kaupungista toiseen.
Maasto oli tanaan todella raskasta polkea. Tasaista tienpatkaa ei ollut, oli joku yla- tai alamakea. Voi olla, etta joudun Wienissa hankkimaan isomman takarattaan, sen verran raskailta tuntui jo taman paivan ylamaet.

Tsekin ja Puolan raja, Tsekin puolelta katsottuna.







6.7.2011. 13. Päiva: Krakow 0 km. Yht. 1380 km.


Krakovassa en sitten jaksanut tehda muuta kuin syoda, nukkua, syoda, nukkua, syoda seka nukkua.

3 kommenttia:

  1. Sacher tårta år väl lite omväxling till bullan. Har du vilodag i Wien?
    Skall du äta och sova osv.?

    VastaaPoista
  2. Jos tarttet kevyempää välitystä, saat vaihdettua pienemmän eturattaan minimissään 33-hampaiseksi. Katoin yhdestä kuvastas, että sulla olis nyt 36 hampainen 110 BCD -pulttijaolla. 33 on aika harvinainen, mutta 34-hampaisia saa joka pyöräliikkeestä. Tsemppiä Alpeille!

    VastaaPoista