perjantai 15. heinäkuuta 2011

Itavalta, Italia

14.7.2011. 21. paiva: M. Zucis - Cortina d'Ampezzo 121 km. Yht. 2386 km.

Päivän reitti Sports-Trackerissa, osa 1 (akku loppui n. 5 km ennen Forni di Sopraa).
Päivän reitti Sports-Trackerissa, osa 2 (alkupiste keskellä metsää, pitäisi olla Forni di Soprassa, akku loppui n.5 km ennen Cortinaa).

Herasin aamulla sadekuuroon. Onneksi satoi vain pari minuuttia eika tavarani ehtinyt kastua. Lahdin kuudelta liikkeelle pysahdyin Tolmezzossa aamupalalle. Kahvilanpitajan mielesta oli uskomatonta, etta joku on pyoraillyt Suomesta asti tanne. Han kertoikin kaikille minun jalkeen tulleilla asiakkaille jotain "...Finlandese...bici...Cortina!". Kun lahdin ja pyysin laskun niin kahvilanpitaja vastasi, etta eras Signora on jo maksanut aamupalani.
Tolmezzon jalkeen aloi ylamaki, korkeuseroa Passo d. Mauriaan on lahes 1000 metria. Ja valilla mennaan alaspainkin. Passo d. Maurian jalkeen on alamakea Cadoreen, jonka jalkeen alkaa ylamaki Cortinaan. Paiva oli fyysisesti raskain koko matkan ajalta. Ylamaissa jalat olivat maitohapoilla koko ajan. Onneksi tanaan ei ollut kovin kuuma.
Soin lounaan Forni di Soprassa, siellakin oltiin hyvin kiinnostuneita suomalaisesta pyorailijasta.
Aamulla en ollut varma jaksaisinki polkea tanaan Cortinaan asti. Vaikka polkeminen oli todella raskasta piti maisemat mielen virkeana ja paatin jakssaa loppuun asti. Kun paasin Cortinan kirkolle tuli parin minuun sadekuuro. Nyt leirintaalueesta joutuu maksamaan yhta paljon kuin hotellihuoneesta itaeuroopassa.


13.7.2011. 20. paiva: Langsee - M. Zucis 137 km. Yht. 2265 km.

Päivän reitti Sports-Trackerissa, osa 1.
Päivän reitti Sports-Trackerissa, osa 2.

Aikainen heratys kannatti; puoleen paivaan mennessa olin polkenut jo 75 km Arnoldsteiniin joka sijaitsee vain muutaman kilometrin paasta Italian rajaa. Villachin ja Arnoldsteinin valilla kulki jokea seuraten erittain hieno pyoratie. Kun jatkoin Arnoldsteinista oli taas todella kuuma ja kova vastatuuli. Kavin usean otteeseen joessa pulahtamassa.
Paasin alppien ohi kunnolla edes nakematta kunnon vuoria mutta heti kun paasin rajan yli Italiaan alkoi nakya Dolomiittien huippuja. Loppumatka oli alamakea mutta kovan tuulen takia sai taas tehda kunnolla toita, etta paasi eteenpain.
Pysahdyin yhdelle levikkeelle keittamaan pastaa. Levikkeella oli pieni vesilahde ja oli hauska seurata kun viereisten kylien asukkaat seka ohiajavat pysahtyivat tayttamaan juomapullojaan tasta lahteesta. Joillakin oli mukana koreittain tyhjia pulloja taytettavaksi ja jopa Carabinieri pysahtyi tayttamaan pullonsa.
Noin 15 km ennen Tolmezzoa loytyi todella upea yopaikka joen varrelta.


12.7.2011. 19. paiva: Grosslobming - Langsee 97 km. Yht. 2128 km.

Päivän reitti Sports-Trackerissa.

Aamulla menin postiin ja lahetin ylimaaraiset kartat ja kirjat postipakettina kotiin. En aio raahata mitaan ylimaaraista naita viimeisia makia ylos.
Olin vahan huolestunut reittivalintastani: Judenburgista Scheiflingiin naytti kartan mukaan menevan vain moottoritie. Oletin kuitenkin, etta eivat Itavaltalaiset liikennesuunnittelijat ovat pyorailijoita unohtaneet. Eivatka olleetkaan; Scheiflingiin meni todella upea asfaltoitu pyoratie.
Scheiflingin jalkeen ylamaki jyrkkeni ja kipusin vajaan kilometrin korkeuteen kovassa vastatuulessa ja helteessa. Vaikka loppumatka oli paaasiassa alamakea hyydyin taysin ennen kuin olin polkenut edes 100 km. Vastatuuli on niin kova ettei alamaessakaan tahtonut paasta eteenpain ellei polkenut taysilla.
Huomenna aion lahtea todella aikasin liikkeelle ja polkea hyvan matkan ennen kun tulee liian kuuma. Cortinaan ehtimiseen lauantai iltapaivaan mennessa pitaisi viela olla ihan hyvat mahdollisuudet.


11.7.2011. 18. paiva: Semmeing - Grosslobming 117 km. Yht. 2031 km.

Päivän reitti Sports-Trackerissa, osa 1 (GPS päällä vain ajoittain).
Päivän reitti Sports-Trackerissa, osa 2 (GPS päällä vain ajoittain). 

Herasin aamuviidelta ja ajoin viimeiset metrit nousun huipulle jonka jalkeen seurasi monen kilometrin pituinen alamaki. Kun paasin alas laaksoon oli leipomot sopivasti auennut ja sain uunituoreita sampyloita seka pullia aamupalaksi.
Poljin paivan mittaan aika maltillista tahtia tieta joka seurasi Mur-jokea lounaaseen. Alpeilla laaksot ovat aika tiheaan asuttuja, kyla kylan jalkeen eika kayttamatta olevaa tilaa juuri ole. Tama tekee sopivien yopymispaikkojen loytamisen valilla hankalaksi. Vahan ennen Judenburgia nakyi leirintaalue joten paatin jaada sinne. Leirintaalueilla on se hyva puoli, etta niissa on juoksevaa vetta ja tasaista numrikkoa teltalle ym. mukavuuksia mutta niista puuttuu luonnossa olemisen tunnelma. Toivottavasti olen huomenna illalla taas jossain korkeammalla mista loytyy parempia yopymispaikkoja.


10.7.2011. 17. paiva: Wien - Semmering 90 km. Yht. 1914 km.

 Päivän reitti Sports-Trackerissa (GPS päällä vain ajoittain).

Vietin puoli paivaa turistina Wienissa jonka jalkeen lahdin taas liikkeelle. Wienissa oli niin kuuma, etta pelkastaan auringossa seisomisesta tuli hiki.
Tarkoituksena oli ajaa vain vain vahan matkaa kaupungin ulkopuolelle mutta ajoin lopulta 90 km ja tein lopuksi taman matkan tahanastisesti rankimman nousun. Oli jo pimea kun loysin sopivan nukkumapaikan serpentiinitien levahdyspaikalla. Ylapuolella on tahtitaivas ja horisontissa nakyy ukkosen salamat; olen alpeilla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti